Gemenci Állami Erdei Vasút
Üzemeltető: Gemenc Zrt. 6500. Baja, Szent Imre- tér 2. Gemenci Állami Erdei Vasút (menetrend - díjszabás) »»»
Európa legnagyobb összefüggő ártéri erdeje, a közel 20 ezer hektáros kiterjedésű Gemenc. Ebben a különleges síkvidéki, ártéri erdőben kanyarog 30 km hosszan a Gemenci Erdei Vasút vonala. A Gemenc Keselyűs vonal 1957-től üzemelt a jelenlegi nyomvonalon. A faanyagszállítás mellett itt rendszeres korlátolt közforgalmú személyszállítás is történt. A fővonalhoz egy 2500 vfm hosszú szárnyvonal csatlakozott a mai Gemenci-Delta helyén, mely a Fásdunai erdőrészt tárta fel, ezen a vonalon csak faanyagszállítás történt.
A Gemenci erdő területén működő vasútvonalaknak közös üzemvezetőséget hoztak létre az 50-es évek elején, Baján. A vasútüzemek üzemvezetősége és központ telephelye 1963-ban Pörbölyre került, és jelenleg is ott található.
A jelenlegi pálya kiépítése 1963-ban kezdődött a meglévő Gemenc-Keselyűsi vonal bővítésével és 1966-ra épült ki a 24 km hosszú pálya Pörböly és Keselyűs között. 1982-ben épült egy újabb 6 km-es szakasz Keselyűs és Bárányfok között, és így alakult ki a jelenlegi 30 km-es fővonal mely ma is üzemel.
Az építés főbb szakaszai a következők voltak:
1963-ban megépült a GemencKeselyűsi vonalból kiágazó, Gemenc Ásáduna felé vezető szárnyvonal meghosszabbítása a Szomfovai erdőrészig. 1964-1965 években épült a Pörböly Nyárilegelő közötti 5 km hosszú szakasz.
1966-ban ezeket a vonalakat összekötötték, így kapcsolatot létesítettek a MÁV BajaBátaszék vonalával Pörböly állomáson. Az így kialakult 24 kilométer hosszú vonal Keselyűs és Pörböly között húzódott.
1968-ban megépült a Pörbölytől 10 km-re lévő elágazás a Szomfovai szárnyvonal 3 km hosszú pályája és az elágazásnál a deltavágány. A szárnyvonal jelenleg üzemen kívül van, a 3 km-es pályából 2 km-t még a nyolcvanas években felbontottak.
Az 1970-es évek végén, illetve az 1980-as évek végén felszámolták a mellékvonalakat, így például a Szomfovára és Alsógemencre vezetőket. Ugyanakkor 1982-ben meghosszabbították a fővonalat, az új végállomás a Pörbölytől 30 kilométerre levő Bárányfok lett. Ezáltal közelebb került a kisvasút vonala a megyeszékhelyhez, Szekszárdhoz.
A vasút életében egyre nagyobb tért hódított a személyszállítás, de a teherszállítás sem szűnt meg teljesen, a kisvasút napjainkban is évi 3-5000 m3 fát szállít. |
Forrás: www.kisvasut.hu |
Az oldalt készítette és frissíti: Takaró János: takaro@takaro.hu |