TELEPÜLÉS
Köszöntő
Pörböly története
Térkép
Utcanévjegyzék
Nevezetességek
ÖNKORMÁNYZAT
Általános közzétételi lista
Képviselő-testület
Bizottságok
Polgármesteri Hivatal
Rendeletek
Hirdetmények
Aktuális hírek
Letöltések
INTÉZMÉNYEK
Iskola
Óvoda
Faluház
Könyvtár
Orvosi Rendelő
Házi Segítségnyújtás
Posta
KULTÚRA
Civil szervezetek
Egyház
SZABADIDŐ
Rendezvények
Gemenci Ökotúrisztikai Közp.
Duna-Dráva Nemzeti Park
Sport
Fotóalbum

Gemenci Állami Erdei Vasút

           

Üzemeltető: Gemenc Zrt. 6500. Baja, Szent Imre- tér 2.

  
Gemenci Ökoturisztikai Központ - 7142. Pörböly, Bajai út 100.

  
Telefon:  74-491-483

Gemenci Állami Erdei Vasút (menetrend - díjszabás) »»»

          

Európa legnagyobb összefüggő ártéri erdeje, a közel 20 ezer hektáros kiterjedésű Gemenc. Ebben a különleges síkvidéki, ártéri erdőben kanyarog 30 km hosszan a Gemenci Erdei Vasút vonala.

A Gemenc –Keselyűs vonal 1957-től üzemelt a jelenlegi nyomvonalon. A faanyagszállítás mellett itt rendszeres korlátolt közforgalmú személyszállítás is történt. A fővonalhoz egy 2500 vfm hosszú szárnyvonal csatlakozott a mai Gemenci-Delta helyén, mely a Fásdunai erdőrészt tárta fel, ezen a vonalon csak faanyagszállítás történt.

   

A Gemenci erdő területén működő vasútvonalaknak közös üzemvezetőséget hoztak létre az 50-es évek elején, Baján. A vasútüzemek üzemvezetősége és központ telephelye 1963-ban Pörbölyre került, és jelenleg is ott található.

        

A jelenlegi pálya kiépítése 1963-ban kezdődött a meglévő Gemenc–-Keselyűsi vonal bővítésével és 1966-ra épült ki a 24 km hosszú pálya Pörböly és Keselyűs között. 1982-ben épült egy újabb 6 km-es szakasz Keselyűs és Bárányfok között, és így alakult ki a jelenlegi 30 km-es fővonal mely ma is üzemel.

          

Az építés főbb szakaszai a következők voltak:

          

1963-ban megépült a Gemenc–Keselyűsi vonalból kiágazó, Gemenc –Ásáduna felé vezető szárnyvonal meghosszabbítása a Szomfovai erdőrészig.
         

1964-1965 években épült a Pörböly –Nyárilegelő közötti 5 km hosszú szakasz.

          

1966-ban ezeket a vonalakat összekötötték, így kapcsolatot létesítettek a MÁV Baja–Bátaszék vonalával Pörböly állomáson. Az így kialakult 24 kilométer hosszú vonal Keselyűs és Pörböly között húzódott.

              

1968-ban megépült a Pörbölytől 10 km-re lévő elágazás a Szomfovai szárnyvonal 3 km hosszú pályája és az elágazásnál a deltavágány. A szárnyvonal jelenleg üzemen kívül van, a 3 km-es pályából 2 km-t még a nyolcvanas években felbontottak.

           

Az 1970-es évek végén, illetve az 1980-as évek végén felszámolták a mellékvonalakat, így például a Szomfovára és Alsógemencre vezetőket. Ugyanakkor 1982-ben meghosszabbították a fővonalat, az új végállomás a Pörbölytől 30 kilométerre levő Bárányfok lett. Ezáltal közelebb került a kisvasút vonala a megyeszékhelyhez, Szekszárdhoz.

             

A vasút életében egyre nagyobb tért hódított a személyszállítás, de a teherszállítás sem szűnt meg teljesen, a kisvasút napjainkban is évi 3-5000 m3 fát szállít.

         
Forrás: www.kisvasut.hu
              
           
Az oldalt készítette és frissíti: Takaró János: takaro@takaro.hu